03.27.2023
Unul din experimentele surprinzatoare povestite de Dan Pink in cartea sa “Drive – Adevarul surprinzator despre ceea ce ne motiveaza”se refera la un grup de copii de gradinita care desenau cu placere, asa cum fac majoritatea copiilor. La un moment dat, copiii au fost impartiti in doua grupe – unei grupe i-a fost promis un premiu in schimbul desenelor, iar celeilalte nu i-a fost promis nimic, au fost lasati doar sa deseneze dupa pofta inimii. Ce credeti ca s-a intamplat?
Surprinzator sau nu, copiii care erau „platiti” sa deseneze au inceput s-o faca cu din ce in ce mai putina placere si, intr-un final, aproape au incetat sa deseneze din proprie initiativa.
Totusi, cum este posibil? Asta vine in contradictie cu tot ceea ce stiam despre motivatie! Sa fie oare semnul ca metoda clasica, de tip „recompensa/pedeapsa” – deseori numita „batul si morcovul” – e pe cale sa-si piarda titlul de „regina” necontestata a sistemelor de motivare?
Ceea ce stiinta a demonstrat in ultimii ani este ca, desi „batul si morcovul” functioneaza atunci cand vrem sa motivam oamenii sa faca sarcini simple, predictibile, care nu necesita prea multa creativitate, cand este vorba de sarcini complexe, care cer gandire originala si gasirea de solutii, promisiunea recompensei sau amenintarea cu pedeapsa au deseori efecte contrare – omoara creativitatea si il determina pe celalalt sa se gandeasca doar la „bat” sau „morcov” in detrimentul rezultatului la care ar trebui sa ajunga.
Desigur, asta nu inseamna ca motivatori precum banii nu sunt importanti – doar ca, intr-o lume in continua schimbare, in care avem nevoie de oameni cu initiativa si care sa ia decizii fara a mai astepta indicatii la fiecare pas, banii raman o conditie necesara, insa nici pe departe suficienta.
Ganditi-va pentru o clipa la joburile voastre – manageri, membri de echipe, oameni tehnici, oameni de vanzari, oameni de HR, antreprenori sau orice alt rol aveti in companiile pentru care lucrati. Cati dintre voi faceti zilnic activitati simple, de cate ori aveti de rezolvat probleme cu o singura solutie evidenta si cat de predictibila e viata voastra de zi cu zi? Pentru voi mai functioneaza batul si morcovul sau e timpul sa ne uitam si la altceva? Si daca da, ce anume este acel „altceva”?
Va propun un mic experiment – incercati, pentru o saptamana, sa va motivati colegii „altfel”. Testati teoria motivatiei fara bat si fara morcov si vedeti daca merita atentia voastra. Iata cateva sugestii:
1. Dati-le oamenilor autonomie
Lasati-i sa participe la deciziile care ii privesc si permiteti-le sa hotarasca singuri ce este relevant pentru jobul lor. Aveti incredere in judecata lor si dati-le ocazia sa gaseasca singuri cai pentru a-si atinge obiectivele, in loc sa le impuneti „ce” si „cum” trebuie sa faca. Daca „ce”-ul, asa cum stim toti, este deseori ne-negociabil, „cum” ar trebui sa fie in puterea lor.
2. Aflati ce le place
Oamenii sunt deseori mai eficienti si motivati cand lucreaza la proiecte care le plac si isi valorifica punctele tari. Aflati-le punctele tari si puneti-i in situatii in care sa si le foloseasca. Spre exemplu, daca aveti un colabortor care e motivat de contactele interumane si caruia ii place sa socializeze, nu il puneti niciodata intr-un job solitar – va fi nefericit.
3. Creati interdependente
Oamenii sunt fundamental fiinte sociale, care simt nevoia de apartenenta. Creati sisteme prin care oamenii pot relationa, se pot ajuta unii pe ceilalti si se pot simti parte dintr-un intreg. Premiati si munca in echipa in aceeasi masura cu rezultatul individual.
4. Dati-le oportunitatea sa-si creasca maiestria
Oamenii sunt motivati atunci cand au sentimentul de progres si evolutie. Creati-le oportunitati de invatare. Incercati sa mai „condimentati” rutina joburilor lor oferindu-le oportunitatea de a se implica in sarcini interesante sau proiecte speciale.
5. Creati sens, scop si finalitate
Nimic nu este mai demotivant decat sa muncesti nestiind ce se va alege de munca ta sau cui foloseste. Deseori, mai ales in organizatii mari, in care structurile de joburi sunt complexe si interdependente, oamenii pierd sentimentul imaginii de ansamblu si ajung sa se simta simple rotite intr-un angrenaj urias. Puteti preveni asta amintindu-va sa le explicati cine va beneficia de rezultatul muncii lor si in ce fel contributia lor foloseste departamentului sau companiei.
Acestea sunt doar cinci sugestii pentru a le crea colaboratorilor conditiile pentru un alt fel de motivatie, mai solida, mai profunda si deseori mai durabila decat expectativa recompensei sau teama de pedeapsa. S-ar putea sa constatati ca autonomia, folosirea punctelor tari, interdependenta, maiestria si scopul sunt „premii” la fel de importante pentru un job bine facut ca acea marire de salariu la care speram cu totii.